Augmented reality

Filters

AR (Augmented reality) Filters zijn digitale effecten welke live te gebruiken zijn via Instagram, Facebook, TikTok en/of Snapchat. Een filter kan een kleurrijke of creatieve laag over een foto of video zijn, maar er zijn ook veel mogelijkheden met 3D objecten, muziek en vervormingen in bijvoorbeeld het gezicht. Naast dat AR filters leuk zijn om te gebruiken, worden ze steeds waardevoller als marketing-tool. Een AR filter is een slimme manier om een product, collectie, format, bedrijf of project te promoten waarbij het bereik enorm groot kan zijn binnen een korte tijd.

Wat kunnen we meten?

IMPRESSIONS

Het aantal keer dat het effect gezien is via stories, posts en reels. In carrousel posts zal dit alleen gezien worden wanneer het effect gebruikt is in het 1e beeld.

Opens

Het aantal keer dat het effect geopend is en bekeken is.

 

 

CAPTURES

Het aantal keer dat er een foto of video opgenomen is met het effect. Live video’s worden hierin niet meegerekend.

 

SAVES

Het aantal keer dat er een foto of video waarbij gebruikt gemaakt is van het effect, is opgeslagen op een apparaat.

 

SHARES

Het aantal keer dat er een foto of video met het effect online gedeeld is in stories, posts, reels of berichten. Reshares worden hierin niet meegerekend.

 

AR FILTERS

Games en challenges

De meeste mensen gebruiken social media voor de entertainment. Met deze reden zijn games en challenges filters ook erg populair. Een spelelement maakt een filter interactief, waardoor gebruikers het filter snel verspreiden. Hierdoor wordt het bereik vergroot in een korte tijd. Een spelelement werkt erg goed voor een campagne of ter promotie.

Zo hebben wij voor Bibi Espina een dilemma filter gemaakt waar uitkomt wat voor personage je bent. Hieronder was haar nieuwe muziek release te horen. Haar volgers hebben actief meegedaan en het filter verspreid, waardoor ook het nummer overal te horen was.

Ook maken we vaak filters ter promotie van bestaande (online) concepten, hierdoor kunnen gebruikers de beleving zelf eens ervaren. Denk hierbij aan het online format ‘Open Kaart’ filter van Robbert Rodenburg, een sport challenge van Nesim El Ahmadi of het muzikale spel ‘TANtoe Muzikaal’ van Julia Tan. Zo maak je een bestaand concept gemakkelijk interactief.

AR FILTERS

Muziek

In de muziek worden AR Filters steeds meer gebruikt. Het is een originele en snelle manier om muziek te verspreiden, aangezien er altijd muziek toegevoegd kan worden aan een filter. Alle gebruikers horen dit dan automatisch.

Met muziek filters zijn er verschillende mogelijkheden, dit kan bijvoorbeeld een artwork omgezet in een filter zijn, zoals bij Thijmen de Koeijer, Stefania, Jules en Debrah Jade.

Voor Snelle zijn nummer ‘In M’n Bloed’ hebben wij zijn videoclip mogen omzetten in een filter, waarbij je met een slider kan zien hoe je eruit ziet als je ouder bent. Ook voor Dionne Slagter hebben wij haar videoclip omgezet in een filter door de reflectie uit haar clip na te maken.

Nick en Simon hebben een nummer gemaakt, ‘Waarom’, waarin zij benadrukken dat zij vaak maar voor de helft laten zien wie zij werkelijk zijn. Omdat alles online altijd het ‘perfecte plaatje’ is, hebben we een filter gemaakt met aan de ene kant een gezicht vol botox en filters en aan de andere een natuurlijk gezicht zonder filters.

AR FILTERS

Head add-on

Head add-on AR Filters zijn effecten rondom het gezicht. Denk hierbij aan filters met een pet, muts of kroon boven het hoofd, logo’s of teksten welke rondom het hoofd vliegen, make-up filters, tattoo’s, subtiele retouch op het gezicht of gekleurd haar.

Zo hebben wij voor Nina Warink een 3D koksmuts met het logo van haar kookboek boven het hoofd gemaakt en voor rapper Jebroer het gezicht vol met tattoo’s, ter promotie van zijn nieuwe muziek release.

Bij de head add-on filters kun je vele kanten op en het is geheel te personaliseren. Alle filters worden uniek ontworpen en kunnen zo opvallend als je zelf zou willen.

Dylan Haegens heeft in samenwerking met Vanreusel een eigen snack gemaakt, genaamd ‘de Loempidel’. Naast dat het filter gebruikt kan worden op Instagram, geeft het ook zichtbaarheid aan de snack op het profiel van Dylan.

Julia Tan heeft in samenwerking met HUB Footwear haar eigen schoenencollectie ontworpen, genaamd ‘Jewels’. De collectie staat in het teken van 3 verschillende kleurrijke jewels, welke terug te zien zijn in dit Instagram AR filter.

Paul Sinha is het gezicht van de T-Mobile campagne ‘Unlimited & Entertainment’. Naast deze campagne heeft Paul een smartphone en privé concert mogen weggeven, waarbij gebruik kon worden gemaakt van zijn eigen Instagram filter.

Randy van Rijsbergen heeft in samenwerking met L’Oréal professionnel een winactie mogen organiseren van L’Oréal Metal Detox producten. Via het rad in het Instagram filter werd zichtbaar op welk product je kans zou kunnen maken.

AR FILTERS

Randomizer

Randomizer filters zijn interactieve filters waar een soort ‘rad’ boven het hoofd afspeelt. Elke gebruiker krijgt een ander antwoord, deze worden willekeurig geselecteerd.

Zo hebben we bijvoorbeeld voor Nina Warink en Miljuschka Witzenhausen randomizers gemaakt met gerechten uit hun kookboek, zodat je hier inspiratie uit op kan doen welke je zou kunnen proberen. Voor The Wardrobe Organizer hebben wij een randomizer gemaakt waarin er naar voren komt wat voor type opruimer jij bent. Ter promotie van Lavezzi Rutjes zijn tv-programa ‘Mollenstreken’ hebben we een wie is de mol randomizer gemaakt, waar uitkomt wie de mol van de kandidaten zou kunnen zijn.

Voor plantenbedrijf WOUT hebben we een filter gemaakt met verschillende soorten planten, als je deze zou gebruiken kon je ook kans maken om de plant welke naar voren kwam te winnen. Het is dus ook een erg leuke manier om winacties aan filters toe te voegen!

AR FILTERS

Overlay

Overlay filters worden veel gebruikt voor evenementen, bedrijven en persoonlijke accounts. Overlays zijn een laag over het beeld in de vorm van bijvoorbeeld een kader, icoontjes in het beeld, een polaroid/filmrol effect of een gekleurd filter. Daarnaast zijn hier ook vele mogelijkheden in met teksten in beeld; denk aan een logo, de datum of een slogan.

Hierbij zie je een aantal voorbeelden van dit soort filters. Voor gitarist Memru Renjaan hebben wij een polaroid filter gemaakt, voor Socialytix een filter met hun raket icoontjes welke door het beeld vliegen en het logo waarmee zij resultaten van hun werk kunnen laten zien, voor Dylan Haegens een filter ter promotie van zijn YouTube format ‘Nailed It’ waarbij er gereedschap door het beeld vliegt. Daarnaast hebben wij een filter met de dag en een vintage kleureffect en een filter voor onszelf; de backstage Concess-CAM., waarmee wij backstage stories kunnen plaatsen in de vorm van een camera beeld.

Grotere projecten

Bij nieuwe projecten denken wij altijd graag mee in wat wij kunnen betekenen met onze filters voor dit project.
Zo hebben wij voor onderstaande projecten meerdere filters mogen maken als marketing tool.

Nina WARINk

Simpel & Sexy

Voor Nina Warink haar 2e kookboek, ‘Simpel & Sexy’, hebben wij 4 verschillende AR filters mogen maken voor Instagram ter promotie van haar boek.

Om de branding van het boek door te voeren naar Instagram hebben wij een filter ontworpen met een 3D koksmuts met het logo erop, het logo los in beeld en het logo in een polaroid filter. Met deze filters kunnen Nina haar volgers het resultaat laten zien van een recept uit haar boek. Daarnaast hebben we een filter gemaakt waarin verschillende gerechten in een rad boven het hoofd staan. Dit om gebruikers te inspireren welk gerecht zij kunnen maken en mensen welke het boek nog niet hebben een kijkje in het boek te geven.

MILJUSCHKA WITZENHAUSEN

Miljuschka Magazine

Ter promotie van Miljuschka Witzenhausen haar magazine, ‘Miljuschka Magazine’, hebben wij 3 verschillende AR filters mogen creëren voor Instagram.

In het 1e filter hebben we de cover van haar 1e magazine nagemaakt, met de taart boven het hoofd. Op moment van lancering heeft Miljuschka een win actie gehouden waarbij je deze cover na moest maken, dit filter versterkt dit idee. Daarnaast hebben wij een rad van cheesecakes gemaakt, om haar volgers te inspireren een cheesecake te maken welke naar voren komt bij gebruik van het rad. Om de branding door te voeren hebben wij in het 3e filter het logo van Miljuschka rondom het hoofd laten vliegen.

LAVEZZI RUTJES

Mollenstreken

Lavezzi Rutjes presenteert op Zapp het programma ‘Mollenstreken’. In dit programma bespreekt Lavezzi de afleveringen van ‘Wie is de mol?’ na en probeert hij erachter te komen wie de mol is.

Ter promotie van Lavezzi zijn programma hebben wij 2 AR filters gecreëerd voor Instagram. Het 1e filter is een rad, waarbij alle kandidaten voorbij komen en een willekeurige kandidaat naar voren laat komen als mol. In het andere filter vliegt de tekst ‘Wie is de mol?” rondom het hoofd.

HYPE MY BRAND

Viral Festival

Viral Festival is een Amsterdams festival concept met optredens van artiesten zoals Broederliefde, Jonna Fraser, Jayh Jawson, April Grey en Johnny 500.

Ter promotie van Viral festival hebben wij 2 AR filters gecreëerd voor Instagram. Met deze filters is de branding en de naamsbekendheid van het festival makkelijk te verspreiden op social media. Daarnaast kunnen de bezoekers deze filters gebruiken tijdens het festival, waardoor de branding weer verspreid zal worden.

NINA WARINK

Mijn tweede liefde

Ter promotie van Nina Warink haar allereerste kookboek, ‘Mijn tweede liefde’, hebben wij 3 verschillende AR filters mogen creëren voor Instagram.

Bij de filters ‘Borrelhapjes’ en ‘Welk gerecht?’ hebben we een rad gemaakt boven het hoofd welke gerechten laat zien uit Nina haar kookboek. Het idee is dat deze filters mensen met het boek inspireren het gerecht te maken waar het rad op uitkomt en volgers welke het boek nog niet hebben een kijkje in het boek te geven. Ook hebben we het filter ‘Mijn tweede liefde’ gemaakt waarin het logo van het boek rondom het hoofd vliegt, om de branding door te voeren op Instagram.

LET’S TALK!

Get in touch

Concess